REVOLÚCIÓ # 42. - VEZÉRCIKK: A MŰVÉSZETUTÁNISÁG TÖRTÉNETE!
REVOLÚCIÓ 42.:
A MŰVÉSZETUTÁNISÁG TÖRTÉNETE
FŐSZERKESZTŐI VEZÉRCIKK, ÍRTA MINDANNYIÓTOK ÉRTELMI SZABADSÁGÁNAK MEGMENTŐJE: HALOTT ROHADÉK
A REVOLÚCIÓ 28. SZÁMÁBAN UTALÁST TETTEM A 42. SZÁMRA, HOGY FOLYTATOM A HIPERPRIMITIVIZMUS TÖRTÉNETÉT, AMELY AZONBAN PONT ABBAN A SZÁMBAN ÉRT VÉGET, HISZEN A POSZTHIPERPRIMITIVIZMUS (MELY A HIPERPRIMITIVIZMUSTÓL ELSŐSORBAN AZZAL KÜLÖNBÖZÖTT, HOGY FELISMERTE A SZENTIMENTALIZMUS, AZ EMPÁTIA HASZNÁLHATÓSÁGÁT, ÉS ÉLT IS VELE) ELVEZETETT A MŰVÉSZETRŐL VALÓ VÉGLEGES LEMONDÁSHOZ, LÁTVÁN ANNAK MEGHALADOTTSÁGÁT. A MŰVÉSZETUTÁNISÁG AZÉRT VOLT LEHETSÉGES, MERT A (POSZT)HIPERPRIMITIVIZMUS ELEVE ÚGY VOLT APOSZTROFÁLVA: INNEN NINCS TOVÁBB, EZ AZ UTOLSÓ MŰVÉSZETI IZMUS. A TÖRTÉNET MINT OLYAN, NEM ÉRT VÉGET MÉGSEM, MINT AZ ALÁBBIAKBÓL KIDERÜL.
A MŰVÉSZETUTÁNISÁG FOGALMA A GYAKORLATBAN SENKI SZÁMÁRA NEM VÁLT FELISMERTTÉ. PEDIG DEFINIÁLVA LETT, EZZEL KEZDTÜK. A FELISMERHETŐSÉG HIÁBA ADOTT, A BEFOGADNI TUDÁS CSAK LÁTSZÓLAGOS, TETTETETT, AZ EMBEREK NYITOTTSÁGA KORLÁTOLT - PARADOXON, HOGY VISZONT MŰVÉSZETNEK TARTANAK OLYAT IS, AMIT ELŐTTÜK MÁS NEM (A DILETTANIZMUS FŐ ÖSSZETEVŐINEK LEGFONTOSABBJA A BELEMAGYARÁZÁS). ELSŐ LÉPÉSKÉNT A MŰVÉSZET ELSŐDLEGES ASPEKTUSÁT TAGADTUK MEG, AZ ELGONDOLKODTATÁST, RÖGTÖN UTÁNA AZ ESZTÉTIKAI FOKMÉRŐT, MÉGSEM NEVEZHETŐ ELVONTNAK VAGY ABSZTRAKTNAK, STABILITÁSÁT UGYANIS NEM VESZTETTE EL, HISZEN ELMÉLETEK SORAI SZÜLETTEK MEG A LOGIKAI NYOMVONALÁN: “MŰVÉSZETTAGADÁS” (#29), MAJD RÖGTÖN “MŰVÉSZ-, ÉS MŰVÉSZETGYŰLÖLET” (#29). FONTOS MEGJEGYZÉS, HOGY EZ NEM MŰVÉSZETI MAGATARTÁS, MERT A MŰVÉSZET MINDEN MEGNYILVÁNULÁSA A LÉTÉNEK JOGOSSÁGÁT AKARJA BIZONYÍTANI, ITT PEDIG PONTOSAN AZ ELLENKEZŐJE TÖRTÉNIK. A RENEGÁT PROJEKT ELHATÁROLÓDOTT A TÁRSADALOM MINDEN LÉTEZŐ ASPEKTUSÁTÓL, TEVÉKENYSÉGÉTŐL, ÉS NEM FOGAD EL SEMMILYEN KÜLSŐ MEGHATÁROZÁST. ILY MÓDON AZ ÚN. “FÜGGETLEN GONDOLKODÁS” NEVŰ FOGALOM ALATT EGY SAJÁTOS, CSAK A REVOLÚCIÓ HASÁBJAIN LÁTOTT VISELKEDÉSMÓDOT ÉRTETT, AMELY A TÁRSADALMON BELÜLI, MAGYAR KÖZÉLET ILL. POLITIKAI MEGHATÁROZÁSOKRA SZARIK NAGYÍVBEN, MAGYARUL NEM HAGYJA, HOGY AZOK KISAJÁTÍTSÁK. MINKET NEM ÉRDEKELT TEHÁT TÖBBÉ, MIT ÉRTENEK MÁSOK AZ ALÁBBI ÁLTALÁNOS, ÖSSZEFOGLALÓ KIFEJEZÉSEK ALATT, MINT PL.: FASIZMUS, BUZIK, FEMINIZMUS, MŰVÉSZET, FÜGGETLENSÉG, SZABADSÁG, KÁOSZ, STB. OLYAN NINCS, HOGY MINDIG CSAK MÁSOK HATÁROZHATJÁK MEG, MIT JELENTENEK EZEK A SZAVAK - PLÁNE NEKÜNK, MŰVÉSZETUTÁNIAKNAK! A TÁRSADALOM EGYES RÉTEGEINEK, EGYETÉRTŐ CSOPORTJAINAK TUDOMÁSUL VÉTELE, SZERETÉSE NEM ŐTŐLÜK FÜGG TÖBBÉ, HANEM MITŐLÜNK, MÉG AKKOR IS, HA AZZAL CSAK ÖNMAGUNKNAK ÁRTUNK. DE MIVEL NINCS HOVA LÖKNI MINKET LEJJEBB, EZÉRT AZ “ÖNMAGUNKNAK ÁRTÁS” FOGALMA ÉRTELMÉT VESZTETT A SZEMÜNKBEN.
A KULTÚR-HASZONLESŐKET KÉTSZERES ERŐVEL KEZDTÜK A PADLÓBA DÖNGÖLNI, AMI TÖBB “KLUB” ÉS TELIBEBASZOTT “BENNFENTES” ÉRDEKÉT SÉRTVE ÖRÖMTELI KITILTÁSOKKAL JÁRT. A KITILTÁSNAK MINDIG ÖRÜLTÜNK, HISZEN AZ HITELESSÉGÜNK ZÁLOGA. EZÉRT KI MEREM JELENTENI, HOGY NEM ISMEREK HITELESEBB ALKOTÓI PROJEKTET A RENEGÁTTÓL, DE MÉG CSAK MEG SEM KÖZELÍTENEK (PEDIG MIÓTA BUDAPESTEN ÉLÜNK, SZÁMTALANT LÁTTUNK-HALLOTTUNK). ÁRULÓK PERSZE MINDIG AKADTAK, AKIKET MINDIG MEGHAGYTUNK ABBAN A HITBEN, HOGY ÖNKÉNT TÁVOZTAK, S NEM VOLTAK MÁR RÉG KIBASZVA.
RÁJÖTTÜNK, HOGY AZ “EGYÉNISÉGEK PUSZTÍTÁSA ZAJLIK” (#31), MERT MINDENKIT EGY KALAP ALÁ ÓHAJTANAK SODORNI A KÖNNYEBB KEZELHETŐSÉG = KIÍRTÁS VÉGETT, AMENNYIBEN NEM TETSZIK NEKIK, ILL. NEM FELEL MEG A KOSZOS KIS POLITIKAI CÉLJAIKNAK. MIKÖZBEN VIZET PRÉDIKÁLVA FÜVET SZÍVNAK, ELFELEDKEZNEK ARRÓL, HOGY PONTOSAN UGYANAZT CSINÁLJÁK EGYES ÉRTELMISÉGEK, MINT AMI ELLEN KÜZDENEK, EZEK LETTEK AZ ÁLLIBERÁLISOK, A BUNKÓK EGY KÜLÖNLEGES RÉTEGE. ELVÜKKEL NEM ELLENTÉTES AZ EFFÉLÉKNEK, HOGY ELTÖRJÉK A KEZÉT A GRAFFITISNEK, MIKÖZBEN ŐK MAGUK GRAFFITIVEL ÉLNEK A VÉLEMÉNYÜK SZABAD KIFEJEZÉSÉNEK - VAGY HOGY KIVÉGEZZÉK A GYILKOSOKAT. A SZÜZESSÉGÉRT VALÓ BASZÁS ÉLETMÓDJA NÁLUK A LEGTERMÉSZETESEBB, AZ ÖNKRITIKA SZIKRÁJA SEM LÁTSZIK A LEGHANGOSABB SENKIKBEN.
MI NEM TORPANTUNK MEG (#32), A LÉTELEMÜNK A SZABAD GYŰLÖLET, MINT 31. EMBERI JOG, MELYET VOLT POFÁNK MINEKÜNK MEGKREÁLNI, S EZÉRT AZ EMBERISÉG CSAK HÁLÁS LEHET. MINDEZEKEN TÚLMENŐEN A HITELESSÉG ÚJRA A BOCSÁNATKÉRÉS HIÁNYA VOLT AZÁLTAL, HOGY ÖNGYŰLÖLETKELTÉST KEZDETT EL. PONTOSABBAN: SZÁNDÉKUNKBAN ÁLL EMBEREKET RÁVENNI ARRA, HOGY GYŰLÖLJENEK MINKET - IRONIKUSAN KIGÚNYOLVA AZOKAT, AKIK PRÓBÁLNAK RÁVENNI MINKET MINDEN ESZKÖZZEL, HOGY SZERESSÜK ŐKET, AKKOR IS, HA NEM AKARJUK, AKKOR IS, HA KIREKESZTENEK A KIREKESZTÉSELLENESEK. SÚLYOS CSAPÁST MÉRTÜNK A FEMINISTÁKRA, MIKOR NŐK TUCATJAI ÉRVELTEK A #33-BAN, MENNYIRE ÉRTELMETLEN A FEMINIZMUS LÉTE, HISZEN A LÉTE PONTOSAN A CÉLJÁVAL ELLENTÉTES, MERT AMÍG LÉTEZIK, ADDIG NEM ÉRI EL CÉLJÁT.
MINDEZT LETUDVA, RADIKÁLISAN ÚJ CSAPÁSIRÁNYT VÁLASZTOTT, AZ IDEOLÓGIA-ROMHALMAZ ESZTÉTIKÁJÁT, A HIBÁZÁS LÉTJOGOSULTSÁGÁT, A MAGUNK GENERÁLTA TÉVEDÉS BELSŐ ELFOGADÁSÁT, MELYET NEM ERŐLTETETT SENKIRE, CSAK ÖNMAGÁT MUTATTA MEG, SEMMI EGYÉB. A #35 ÉS #36. SZÁM NÉMI NOSZTALGIÁVAL FORDULT VISSZA A MŰVÉSZETUTÁNISÁG MEGSZÜLETÉSÉNEK KÖZVETLEN ELŐZMÉNYÉRE, MAJD A #37-BEN TALÁN MINDEN EDDIGITŐL JOBBAN FELHÁBORODOTT: A “BUKOTT ÉRTELMISÉG” C. ÍRÁS PONT AZ ORSZÁG MÉG OLVASÓ RÉTEGÉT VETI MEG, MERT OLVASMÁNYAIK TÉVUTAKRA VEZETTÉK ŐKET. NEVEZETESEN A POLITIKA BEGYŰRŰZÉSÉT AZ ATTÓL SOKKAL MAGASABB ELMÉLETI DISKURZUSBA: AZ ALKOTÁSBA. A REVOLÚCIÓ KEREKEN MEGTAGAD MINDENT, AMI AZT FELTÉTELEZI, HOGY AZ AKTUÁLPOLITIKAI NÉZETEKNEK HELYE VAN AZ ÍRÁSBAN, RAJZBAN, FESTÉSZETBEN, SZOBRÁSZATBAN, ÉPÍTÉSZETBEN, FOTÓZÁSBAN, FILMEZÉSBEN, KULTÚRESEMÉNYEKBEN! A MOCSOKNAK NEM ENGEDÜNK HELYET, ÉS AKI ÍGY TESZ, AZT BIZONY POFÁN BASSZUK. EZ AZ EGÉSZ UGYANIS AHHOZ A LEHETETLEN HELYZETHEZ VEZETTE A MAGYAR KULTÚRÁT ÉS KULTÚREGYÉNISÉGEKET, AMI EGYENES ÉS LEGNAGYOBB PUSZTÍTÓJA: A KLIKKESEDÉSHEZ. A KLIKKEK UGYANIS EZT KÖVETIK: AKINEK NEM TETSZIK A SZÁJA, MONDANIVALÓJA, AZT NEM PUBLIKÁLJUK. AKI NEM XY ÖCSIKÉJE, NAGYBÁTYJA, KUTYAFASZA, AZT NEM PUBLIKÁLJUK. NA EZ, AZ ÚN. CULTURE POLICY EGY ANNYIRA UNDORÍTÓ DOLOG, AMIT HA MEGHALLUNK, NEHEZEN TUDJUK ELDÖNTENI, HOGY HÁNYJUNK AZ ARCÁBA A HANGOZTATÓJÁNAK, AZ ÉLTETŐJÉNEK, VAGY ACÉLBETÉTESSEL TAPOSSUNK BELE, NETÁN FOSSUNK A KÉPÉBE PÁROS LÁBBAL? EZ EGYÉBKÉNT SORRENDNEK SE ROSSZ.
A KONFLIKTUSGENERÁLÁS A SAJTÓ LÉTELEME, EZ VOLT A KÖVETKEZŐ, AMITŐL A REVOLÚCIÓ KIEMELTEN ELHATÁROLÓDOTT (# 40.). HALOTT ROHADÉK UTOLSÓ ÖNÁLLÓ ESTJE A MŰVÉSZETUTÁNISÁGOT HIRDETTE. MAJD ÚJULT ERŐVEL LÉPETT FEL AZ ANTI-GONDOLKODÓK ELLEN ANNAK SAJÁT FEGYVERÉVEL, ÍGY SZÜLETETT AZ ANTI-ANTIGONDOLKODÁS (# 41.) JELEN SZÁMUNK (A #42.) A TELJESEN JOGOS REALISTA FELISMERÉSE RÉVÉN A DILETTANIZMUS GYŐZELMÉT VESZI TUDOMÁSUL, MELYBEN AZ URAM-BÁTYÁM ORSZÁGUNK ÉRTÉKFELNEMISMERŐ ÁLMŰVELTJEIT (ÁLMŰVELT = NEM TAPASZTALATI TUDÁS, HANEM BEMAGOLT), ANNAK LÉTEZÉSÉT, MI TÖBB, JÓL ÉLÉSÉT BESZÉLI EL, A SZEMÉTDOMBJUKON BÜSZKÉN PÖFFESZKEDŐ HERÉLT KISKAKASAINKNAK, ÉS ZÁPTOJÁSOKAT TOJÓ TYÚKJAINKNAK...
(lehet, hogy írok egy befejező részt valamikor)